Hva er Osteopati?

Find it, fix it, leave it

Osteopati er en manuell helhetlig behandlingsform som er basert på 3 prinsipper: gjensidig påvirkning av struktur og funksjon, selvhelbredende mekanisme og kroppen er enhet.

Osteopati er en manuell behandlingsform, det betyr at det viktigste verktøyet for en osteopat er hans eller hennes hender. Osteopatene bruker hendene sine for å diagnostisere og behandle funksjonsbegrensninger. En funksjonsbegrensning (dysfunksjon) er en struktur som ikke lenger kan utføre sin vanlige funksjon.

Kroppen prøver først å kompensere denne funksjonshemningen, men dersom det blir for mye, vil dette ofte kunne resultere i smerter. Smertene kan være på stedet der funksjonshemningen er eller der hvor årsaken ligger. Derfor undersøker og behandler en osteopat ofte andre deler av kroppen enn de stedene der pasienten kjenner symptomene.

Osteopatene behandler ikke selve symptomet, men prøver å finne individuelle årsaker for hver pasient slik at smertene skal lindres på lang sikt. Osteopati har et helhetlig konsept. Gjennom hendene sine får en osteopat informasjon om funksjon og bevegelighet av alle deler i kroppen. Ved å normalisere bevegeligheten av bindevev, ledd, muskler og organer får man en bedre sirkulasjon av lymfer og blod, og dermed en bedre funksjon av hele kroppen. Osteopatiens grunnlegger sa det slik: “Find it, fix it and leave it alone”! Altså, har man funnet og behandlet årsaken, kan kroppen fikse alle andre kompensasjoner selv.

En osteopatisk behandling er en myk behandlingsform og passer dermed for alle aldersgrupper. Osteopatene tar seg god tid til pasientene sine, den første behandlingen vil vare i ca 1 time, og påfølgende timer i ca 45 minutter.

Osteopati er basert på anatomi, fysiologi, nevrologi, biomekanikk, patologi og andre naturvitenskapelige fag. Dermed har osteopatene en høy medisinsk fagkunnskap og samarbeider gjerne og ofte med andre fagpersoner innen helsevesenet.